کاستی های الگوریتمی در موتورهای جستجوی سایت:
ما در این مقاله شش مسأله الگوریتم حل نشده یا بخشی حل شده را که در موتورهای جست و جوی وب رخ میدهد شرح میدهیم : (1) نمونه گیری یکنواخت صفحات وب (2) مدل کردن گراف وب (3) یافتن میزبانهای دوگان (4) یافتن تارک داران و تارک بازان (5) یافتن گرافهای بزرگ دوبخشی چگال ، و درک چگونگی إفراز وب توسط بردارهای ویژه .
1 . مقدمه
موتور جست و جوی وب از سه بخش تشکیل میشود : (1) یک دنبالگرد crawler که صفحات وب را پیدا میکند تا داخل مجموعه صفحات وب آن موتور قرار گیرد، (2) یک شاخص گذار indexer که شاخص معکوس inverted index ( نیز موسوم به شاخصindex ) را که ساختمان اصلی دادههای مورد استفاده ی آن موتور جست وجواست و صفحات وب دنبال گشته crawled را ارائه میکند ، (3) یک پاسخ دهنده که پرس و جوهای کاربر را با استفاده از شاخصها پاسخ میدهد .
در حد مقصود ما بگوییم، دنبالگرد، وب را به مثابه ی یک گراف مینگرد : هر صفحه وب یک گره است و هر ابرپیوند یک کمان است . پرسش اساسی ای که دنبالگرد با آن رودررو است این است که کدام صفحه ها را پیدا کند تا ‹‹ مناسب ترین›› صفحات را در مجموعه ی خود داشت باشد .
برخی مسائل باز که ذیلا عنوان شده است، میتواند دنبالگردهابهبود بخشد.
-درک بهتر از ساختار گراف (بخش 3 ) ممکن است به راه کارآمدتری برای دنبالگردی در وب منجر شود .
- درک بهتر خصوصیت های مختلف وب (بخش 2) میتواند مشخص کند کدام جمعیت از صفحه ها در دنبالگردی تا بدینجا کمترارائه شده هستند .
- راه مؤثری برای یافتن میزبانهای دوگان Duplicate hosts میتواند به دنبالگرد کمک کند تا از دنبالگردی در دوگان میزبانیکه قبلا دنبالگردی کرده است ، پرهیز نماید .
به فرض این که مجموعه ای از پرس وجوها به موتور جست و جوعرضه شده باشد ، مساله ی اصلی این است که کدام پرس وجوها بیشتر بوده است.البته برای کشف تأثیرات موقت ، جستن « تارک داران» top gainers و « تارک بازان» top losers نیز جالب است . این مسأله در بخش 5 مطرح شده است. در پایان ، دو مسأله را که در ارتباطبا خوشه ای شدن موضوع-وابسته ی وب یا یک زیرگراف آن است مطرح میکنیم: بخش 6 از مسأله ی یافتن زیر گرافهای دوبخشی جهت دار چگال بحث میکند . بخش 7 پرسش چگونگی اشتقاق بردارهای ویژه ی ماتریسهای مختلف را از گراف وب عرضه میدارد . ما هر یک از این مسائل باز را ترسیم کرده ، ارجاعاتی نیز به کارهای پیشین در این زمینه میدهیم .
2- نمونه گیری صفحات وب
درک وب و خصوصیت های آن ، از آغاز وب ، یک موضوع مهم تحقیقاتی است . چند صفحه در وب وجود دارد؟چند تا از آنها توسط موتور جست و جویی شاخص گذاری شده است؟ چند صفحه به یک زبان خاص یا در یک حوزه ی معین وجود دارد ؟ متوسط اندازه ی یک صفحه ی وب چقدر است ؟ چه درصدی از صحات وب صفحه ی اصلی هستند ؟ و این خصوصیت ها در زمان چگونه تغییر میکند ؟ موتور های جست وجومیکوشند تا آنجا که ممکن باشد، اطلاعاتوب را ثبت کنند . به علاوه نسبت انواع مختلف صفحه ها ، نظیر صفحه های به زبانهای مختلف باید تقریبا متناسب با انواع موجود در وب باشد .
رد گیری این خصوصیات در دنبالگردی بدیهی است . بنابر این اگر این آمار برای وب معلوم باشد ، دنبالگرد میتواند تعیین کند که چه انواعی از صفحات وب تا بدینجا خیلی کمتر ارائه شده هستندو بکوشد بیشتر از آنها دنبالگردی کند .
برا ی نمونه گیری یکنواخت صفحات وب میشد از یک فناستفاده کرد ، تا همه ی چنین سؤالاتی را به جز سؤال نخست پاسخ داد . متأسفانه چنین فنی شناخته نشده است اگرچه تحقیقات دامنهداری در این خصوص صورت گرفته است . لارنس و جایلز[Lawrence and giles 99 ] از رهیافتهای مبتنی بر آزمون تصادفی نشانی های ip بهره گرفتند : آنها یک نشانی تصادفی ip را انتخاب کردند و بررسی کردند که آیا آن میزبان host یک وبگاهاست یا نه . در صورت بودن ،آنها میکوشند صفحه های وب دسترس پذیر این وبگاهرا نمونه گیری کنند . البته اگر از صفحات وب یک وبگاه فهرست جامعی نداشته باشیم این که چگونه از این صفحه های وب نمونه گیری کنیم ، همچنان یک مسأله ی باز باقی خواهد ماند . هنتسینگر و همکارانش [henzinger et al . 00] تشکیل یک راه تصادفی خاص را بر گراف (جهت دار ) وب و آنگاه نمونه گیری ازصفحاتعبور شده را به طور معکوس متناسب با توزیع ثابت راه تصادفی مطرح نمودند . این رهیافت مشکلاتی چند دارد . یک مسأله این که، واضح نیست که چند مرحله باید انجام داد تا توزیع متوازن راتقریب زد.
منبع : شبکه فناوری اطلاعات ایران
http://www.sunic.ir/articles-menu/web-design/351-algorithmic-deficiencies-in-web-search-engines